Kremlin shuts down RIA Novosti news agency

Russian president has dissolved the country's state-owned news agency RIA Novosti.

Kremlin shuts down RIA Novosti news agency

World Bulletin / News Desk

President Vladimir Putin dissolved the main state news agency and replaced it with an organisation that is to promote Moscow's image abroad.

The move to abolish RIA Novosti and create a news agency to be known as Rossiya Segodnya is the second in two weeks strengthening Putin's hold on the media as he tries to reassert his authority after protests against his rule.

Most Russian media outlets are already loyal to Putin, and opponents get little air time, but the shake-up underlined their importance to Putin keeping power and the Kremlin's concern about the president's ratings and image.

"The main focus of ... Rossiya Segodnya (Russia Today) is to highlight abroad the state policy and public life of the Russian Federation," said a decree signed by Putin.

Sergei Ivanov, the head of the presidential administration, told reporters that the changes were intended to save money and improve the state media.

But the new organisation has strong similarities to APN, a Soviet-era news agency whose role included writing articles about "the social-economic and cultural life of the Soviet people and items reflecting Soviet society's point of view on important internal and international events".

RIA said in an English-language article about Putin's step: "The move is the latest in a series of shifts in Russia's news landscape which appear to point towards a tightening of state control in the already heavily regulated media sector."

Rossiya Segodnya's focus on building up Russia abroad could solidify Putin's grip on information by further limiting sources of news for Russians whose TV screens are dominated by state-controlled channels.

Putin's decree appeared to have little effect on the two other major Russian news agencies, state-runItar-Tass and private Interfax, but it could benefit both by making RIA's replacement less of a competitor domestically.

Itar-Tass is the successor of the Soviet official Tass agency, while Interfax has more leeway as a private agency but is restricted by the Kremlin's dominance.

The Kremlin already funds an English-language TV channel called RT which was initially known as Russia Today. It is not clear whether the two will operate separately and RT's head, Margarita Simonyan, said she had been unaware of the move.

The new organisation will be created in RIA Novosti's headquarters in central Moscow. The fate of its journalists and other employees was not immediately clear.

RIA Novosti was created as the Soviet Information Bureau in 1941, after Nazi Germany invaded the Soviet Union, and issues reports in Russian and foreign languages.

Güncelleme Tarihi: 09 Aralık 2013, 16:37
YORUM EKLE