TURKISH PRESS REVIEW on AUGUST 22

Turkish dailies covered Thursday the chemical attack that hit Syria and killed over 1,000 people, and the release of Egypt's deposed leader Hosni Mubarak.

TURKISH PRESS REVIEW on AUGUST 22

Anadolu Agency does not verify these stories and does not vouch for their accuracy.

All the Turkish dailies covered on Thursday the chemical attack that hit Syria which killed over 1,000 people and left many others wounded near the capital Damascus. "Shame on you humanity" is what daily TURKIYE headlined referring to the chemical attack. There are around 2,000 deaths, most of whom were children, said the daily, showing a large picture of dead children lying on the ground. "These children are not sleeping," the daily said, stressing that most of the children died because of the sarin gas used in the attack. Daily AKIT published "Pharaohs compete," saying that- with his latest chemical attack on the Syrian people- Assad was competing with Abdel Fattah al-Sisi of Egypt. The daily gave the number of the deaths in the chemical attack as 1,500 and the number of those wounded as over 3,000. Daily CUMHURIYET titled "Images of violence in Syria" and said the "massacre" was brought into the agenda of the UN Security Council. Turkey called on the international community to take action, the daily said. Daily RADIKAL headlined "Like Halabja," implying that Syria's alleged chemical attack in 2013 was reminiscent of the Halabja massacre in 1988. Around 5,000 people were killed in the Halabja massacre ordered by Saddam Hussein, the daily said. Daily RADIKAL called on the UN to take action on Syria's chemical attack by asking "When, if not now?" Another daily, which made a connection between Saddam Hussein's Halabja massacre and Syria's chemical attack on Tuesday, August 20th, 2013 was daily VATAN. "Like Saddam" the daily published, saying that hundreds of civilians mostly consisting of children had passed away in their sleep in six cities near the capital Damascus. The US demands that the UN access the alleged Syria chemical-attack site while Russia sees the attack as a planned provocation, the daily published. "25 years after the Halabja massacre, this time Assad used chemical weapons against civilians," daily ZAMAN said while also including the Assad regime's denial of the attack. Daily STAR published "This is Assad's Halabja" in reference to Iraq's Halabja massacre in 1988. The target of the attack was the families of the opposition, claimed the daily, noting that the attack was carried out in Damascus suburbs where the families of the opposition groups lived. A doctor working in the region said that all the symptoms of sarin gas were found on the dead bodies, the daily published. Daily STAR also covered Turkey's strong condemnation of the attack while finding the UN's "We are concerned" statement insufficient. The daily cited Turkish Foreign Minister Ahmet Davutoglu on the recent attack in Syria as saying, "If the international community had listened to us, today there would not have been so many deaths of innocent people." Daily AKSAM headlined "Assad, the baby killer," saying that he has committed a crime against humanity by attacking his own people using chemical weapons. The daily pointed out that the reports of the attack came as a UN team of chemical weapons experts was visiting Damascus. "The time when the earth stops," published daily YENI SAFAK while stressing that the Syrian regime's chemical weapons attack in Damascus during mid-night killed 1,300 civilians.

Most of the dailies also covered the release of Egypt's deposed leader Hosni Mubarak, who ruled the country for 30 years until he was overthrown in 2011. "The Pharaoh gets released" published daily YENI SAFAK, saying that the junta, which ousted Egypt's first democratically elected President Mohammed Morsi, is now releasing Mubarak, who the daily said ruled the country with his iron-fisted rule. Daily AKSAM titled "A gift from junta to Pharaoh," referring to the Egyptian court's ordering the release of 85-year-old Mubarak from prison. Mubarak had been accused of giving orders for the deaths of Egyptian people who opposed him in 2011, the daily said. Egyptians took to the streets to protest after the interim government in Egypt decided to keep Mubarak at home detention, published the daily. "He is at home now" is what daily VATAN titled concerning Mubarak's home detention. He was released by a court decision on the 48th day of Egypt's military junta, the daily said while citing the prime minister as saying "He will be kept at home detention." Daily RADIKAL also published the court's decision for Mubarak's release by saying "The last Pharaoh is free today".

Some dailies also covered the meeting of main opposition Republican People's Party (CHP) leader Kemal Kilicdaroglu with Iraqi Prime Minister Nouri al-Maliki in Baghdad. The leaders discussed bilateral relations between Turkey and Iraq, the dailies said. Daily VATAN quoted Kilicdaroglu as saying "Turkey and Iraq are two brother countries" and expressing that he was welcomed by the Iraqi PM at the doorstep of his office. The CHP leader was accompanied by a high-level CHP delegation during his visit to the country.

AA

Güncelleme Tarihi: 22 Ağustos 2013, 11:40
YORUM EKLE