TURKISH PRESS REVIEW FEB 24

Tuesday's dailies continued to cover developments related to the overnight secret military operation inside war-torn Syria to relocate Suleyman Shah’s tomb

TURKISH PRESS REVIEW FEB 24

The Anadolu Agency does not verify these stories and does not vouch for their accuracy.

Turkish dailies on Tuesday continued to cover developments related to the overnight secret military operation inside war-torn Syria to relocate Suleyman Shah’s tomb and the 40 Turkish soldiers who guarded the territory.

“That land is mine,” was VATAN’s headline, reporting a claim that the new land for the tomb actually belongs to a Turkmen refugee from the Syrian town of Kobani (Ayn el-Arab). “When I woke up, I saw Turkish soldiers on my land. I didn’t know anything,” Bozan Osman told the daily.

Saying that he did not sell the land to anyone, he voiced hope that Turkish government would not infringe his rights. He claimed the land is very expensive, telling HABERTURK daily: “If Turkey will not pay, I will seek my rights in an international court.”

Suleyman Shah, the grandfather of Osman I, the founder of the Ottoman Empire, was buried in Turkey's only exclave – after a 1921 agreement with France that ruled Syria at the time – 30 kilometers from Turkey’s southern border. The new burial site is closer to Syria's Turkish border.

As the government’s move to relocate the tomb triggered controversy in Turkey, President Recep Tayyip Erdogan defended the covert operation. “Turkey spoiled plots,” was SABAH’s headline, reporting Erdogan’s comments on the military operation.

"We spoiled plots against Turkey by those who were using the tomb and the Turkish soldiers who guarded the territory to blackmail us," Erdogan said on Monday at his presidential palace.

Senior opposition leaders condemned the government for relocating the tomb. “You could not protect it [Turkish land],” was VATAN’s headline on a report into comments by Oktay Vural, a senior member of the Nationalist Movement Party. Similarly, Faruk Logoglu, a senior member of the main opposition Republican People’s Party, called on the government to apologize to the Turkish people for the relocation, according to the daily.

In other news, Turkish football heavyweights Fenerbahce’s marathon unbeaten streak came to an end at the hands of underdogs Akhisar Belediyespor 1-2 in a Spor Toto Super League match at Fenerbahce’s Sukru Saracoglu Stadium in Istanbul Monday night. “Defeat after 33 games,” was MILLIYET’s headline.

In economic news, DUNYA reports that some 3,000 firms in Istanbul’s Beylikduzu and Esenyurt districts suffered power cuts on a daily basis since the New Year. The paper reports some companies saying their production costs have tripled since they have become dependent on generators. 

 

Güncelleme Tarihi: 24 Şubat 2015, 12:19
YORUM EKLE